نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
این درخواست همچنان پابرجا بود و ملاقات هایی نیز از سوی مسئولین عمان با مسئولان ایران و عربستان حول محور حل موضوع یمن و موضوعات دیگر صورت می گرفت که نتیجه بخش بود.
بعضی از کشورها هم مانند ژاپن به صورت تراکتور، مذاکرات غیررسمی و غیر علنی انجام داده بوند و نمایندگان ایران و عربستان نیز در توکیو ملاقاتی داشتند و احتمال هرگونه روابط را بررسی کردند.
سفر رئیس جمهور چین به عربستان و انتشار اطلاعیه ها و ملاقات های متعدد که با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شکل گرفت موجب عکس العمل مسئولین جمهوری اسلامی ایران نسبت به بیانیه ها شد و گلایه های ایران نسبت به چین مطرح شد و با سفر رئیس جمهور به پکن بسیاری از نگرانی ها و گلایه ها بررسی و کنار گذشته شد.
البته در گذشته مقامات چینی ابتکار عملی را به منظور ایجاد یک نظام امنیتی با حضور چین مطرح کرده بودند که میان ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بعلاوه عراق مطرح شده بود. اما این ابتکارعمل، بدون عکس العملی از سوی کشورها در آن زمان مسکوت ماند و بحث و گفتگویی انجام نشد اما واقعیت امر این است که چین نمی تواند رابطه خودش را تنها با یکی از کشورهای خلیج فارس داشته باشد و با دیگران بدون ارتباط باشد.
مهم برای چین این است که منطقه خلیج فارس آرام باشد تا چین هم بتواند روابط اقتصادی، فنی و تجاریش را برپا نماید و به صورت نسبی با همه کشورهای منطقه روابط داشته باشد.
در حقیقت در آرامش است که می توان امنیت و تجارت به همراه توسعه را برقرار کرد.
به نظر می آید با سفر شمخانی از ایران و دکتر العیبان از عربستان صعودی به پکن زمینه های لازم برای برقراری روابط و حصول اطمینان بیشتر برای این سه کشور برقرار شود و از گرایش به یک سمت و نفی روابط با سمت دیگر خیال همگی راحت می شود.
این روابط به نفع منطقه و چین است و به توسعه همه این کشورها منجر می شود.
ناگفته نماند این اقدام از سوی آمریکا مورد اعتراض نبوده و نیست نه به دلیل اینکه آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران علاقه سیاسی مثبتی دارد بلکه به دلیل اینکه بازار انرژی جهانی ایجاب می کند که منطقه با امنیت و آرامش حفظ شود که همه کشورهای وارد کننده انرژی بتوانند با خیال راحت تری زندگی کنند.
بنابراین شاهد اعتراض آمریکا نسبت به این موضوع نخواهیم بود.