هنرمندان بومی را باور کنید

مدیریت منطقه آزاد تجاری از مجسمه حمل کلمتی و تعیین محل نصب آن در میدانی در منطقه آزاد که می‌توانست نمادی تاریخی از یک دوران مهم مبارزاتی مردم ایران در مقابل استعمار پرتقال درعصر استعماری باشد، هنوز پس از سال ها در انبار خاک می خورد و درآستانه پوسیدگی است و سیستم فلج مدیریت منطقه آزاد قادر به تصمیم گیری درباره محل نصب مجسمه در مدخل منطقه نیست که خودعینی ترین نماد از مقاومت ضد استعماری مکران زمین علیه استعمار پرتقال درغیاب شاهان صفوی است .

خلاء رویکرد فرهنگی مناسب وعدم توانایی تصمیم گیران فرهنگی منطقه آزاد و نادیده گرفتن هنرمندان بومی‌ و بی توجهی به ظرفیت های ارزشمند فرهنگی و هنری موجب گردید، یکی از برجسته ترین صاحبنظران و اندیشمندان فرهنگی،اجتماعی منطقه از نامهربانی ها در حق هنرمندان بگوید.

درمنتهی الیه ضلع شمالی منطقه آزاد چابهار وبه دور از جارو جنجال های روزانه مراکز خریدتجاری در یک خانه کوچک زوجی هنرمند نقاش ومجسمه ساز بلوچ تقریبا در انزوای کامل زندگی می کنند.

وقتی می گویم انزوای کامل مقصودم تنها این نیست که این زوج در کنجی خلوت و تا حد امکان دور از جمعیت شهری ودرتنهائی زندگی می کنند، بلکه مهم تر از آن انزوای درونی از جامعه ای است که درکی از هنرشان ندارد. این خانه ترکیبی از محیط کارگاهی زوج مجسمه ساز و نقاشی است که هم درآن زندگی می کنند و هم کارگاهی کوچک برای خلق بدیع ترین آثار هنری است.

از در که وارد شوی با دنیای دیگری روبرو خواهی شد درسمت چپ، مجسمه نیم تنه مردان نامدار شاعر، سیاستمدار وموسیقی دان بلوچ اثری ماندگار از مرد خانواده حسن یادگار زاده را خواهی یافت .

کافی است بدانیم که مجسمه سفارش داده شده مدیریت منطقه آزاد تجاری از حمل کلمتی و تعیین محل نصب آن در میدانی در منطقه آزاد که می‌توانست نمادی تاریخی از یک دوران مهم مبارزاتی مردم ایران در مقابل استعمار پرتقال درعصر استعماری باشد، هنوز پس از سال ها در انبار خاک می خورد و درآستانه پوسیدگی است .

سیستم فلج مدیریت منطقه آزاد قادر به تصمیم گیری درباره محل نصب مجسمه در مدخل منطقه نیست که خودعینی ترین نماد از مقاومت ضد استعماری مکران زمین علیه استعمار پرتقال درغیاب شاهان صفوی است .

از قضا بقایای قلعه پرتقال ها در محدوده زمین های واگذار شده به منطقه آزاد تجاری قرار دارد که خود درآستانه ویرانی است. جای تعجب است که مجسمه سفارش داده مدیریت با تغییر مدیریت به چنین سرنوشتی روبرو شود.

حمل کلمتی که بدون هیچ حمایت از دربار اصفهان با یاران اندک خود دست به مقاومت زد تا مکران را حفظ کند و در این راه جان باخت.  آیا واقعا سزاوار یک المان یاد آورنده قهرمانی هایش درمیدان مدخل منطقه آزاد تجاری چابهار نیست که به تصرف پاساژ ها ی بن جل فروش استعمار گران جدید درآمده است؟!!

کو ؟ درک تان از تاریخ و کو ؟ فهم تان از شرایط دور و برتان!؟ افسوس که دوستان حتی از منافع خود، کشور ونظام هم تصوری واقعی ندارند. اگر غیر ازاین بود سال ها قبل باید میدان مدخل منطقه آزاد تجاری شاهد مجسمه حمل ‌کلمتی می بود تا یاد آور صلابت بخشی از مبارزات تاریخی ضد استعماری درگوشه دور افتاده از مرکزیت قدرت ایرانی باشد که مردانش تا آخرین نفس درمقابل استعمار گران پرتقالی ایستادند.

  پیرمحمد ملازهی
چابهار         1402/12/03