مرکز «زیست فناوری انرژی و محیط زیست» در زاهدان راه‌اندازی می‌شود

رئیس جهاددانشگاهی سیستان‌وبلوچستان از ایجاد مرکز خدمات تخصصی «زیست فناوری انرژی و محیط زیست» ذیل حوزه معاونت پژوهشی این واحد خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی سیستان‌وبلوچستان، عباس صفدری، رئیس جهاددانشگاهی استان، با اعلام خبر ایجاد مرکز خدمات تخصصی «زیست فناوری انرژی و محیط زیست» و راه‌اندازی این مرکز در آینده‌ای نزدیک در زاهدان، گفت: زیست فناوری به‌ دلیل گستردگی و ماهیت چند منظوره‌اش می‌تواند ایده‌آل‌ترین فناوری محافظ محیط زیست باشد.

 

وی ادامه داد: بررسی و شناسایی نیازهای پژوهشی در حوزه زیست‌فناوری در استان، انجام طرح‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای، فراهم کردن بستر لازم برای هماهنگی امکانات جهاددانشگاهی سیستان‌وبلوچستان در حوزه زیست‌فناوری، برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه زیست فناوری شامل کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی کاربردهای بیوتکنولوژی در محیط زیست، بیوتکنولوژی دریایی برای محققان و دانشجویان را می‌توان به‌عنوان برخی از اهداف ایجاد این مرکز برشمرد.

 

رئیس جهاددانشگاهی سیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: حذف مؤثر آلاینده‌های خطرناک از محیط زیست با استفاده از موجودات پالایشگر مانند موجودات زنده ذره‌بینی و گیاهان، حذف آلاینده‌های نفتی با استفاده از باکتری‌های نفت‌خوار، حذف آلاینده‌های حاصل از صنایع مانند فلزهای سنگین، حذف سموم شیمیایی و آفت‌کش‌ها، تولید ظرف‌های پلاستیکی تجزیه‌پذیر با استفاده از پروتئین‌های گیاهی، تولید مواد شیمیایی سازگار با محیط زیست، کاهش آلاینده‌های هوا، خاک و آب و…، از جمله کاربردهای زیست فناوری در پاکسازی محیط زیست به‌شمار می‌رود.