صادرات ۱۴ میلیون دلاری تعاونی‌های سیستان و بلوچستان

زاهدان - ایرنا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: شرکت‌های تعاونی این استان طی ۹ ماه سالجاری ۱۴ میلیون و ۵۹ هزار و ۵۵۵ دلار صادرات کالا انجام داده‌اند.

خلیل احمد سلامی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شرکت‌های تعاونی سیستان و بلوچستان بیش از ۱۴میلیون دلار کالا به وزن ۳۲ هزار و ۷۰۶ تن کالا به کشورهای تاجیکستان، عمان، امارات، چین، آلمان، فرانسه، افغانستان و پاکستان صادر کرده‌اند که عمدتا محصولاتی شامل خرما، کشمش، نخود، نقل، زیره سبز، عناب، گوجه فرنگی، سم، کود شیمیایی، صنایع دستی، سوزن دوزی، فرش و گلیم را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۶ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۳۲ دلار کالا از ابتدای سالجاری تا پایان آذر ماه از افغانستان، پاکستان و امارات واردات به سیستان و بلوچستان انجام شده که عمده اقلام وارداتی شامل دام زنده (گاو، شتر و گوسفند) و محصولات کشاورزی به مثل برنج بوده است.

شرکت‌هایی که قابلیت صادرات و واردات دارند شناسایی، تقویت و حمایت می‌شوند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان با اشاره به فعالیت ۱۷ تعاونی طی نه ماه اخیر برای واردات و صادرات در استان، تصریح کرد: تعاونی‌ها، از جمله بنگاه‌هایی هستند که در امر توسعه صادرات و حضور در بازارهای هدف نقش به سزایی دارند، در این راستا با توجه به موقعیت جغرافیایی ممتاز و ظرفیت های بکر این منطقه شرکت‌هایی که قابلیت صادرات و واردات دارند شناسایی، تقویت و حمایت می‌شوند.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های بالایی که تعاونی‌ها در صادرات غیرنفتی دارند، باید از توانمندی‌های صادراتی آنها به نحو ویژه‌تری استفاده شود.

سلامی افزود: روان ترین و ارزان ترین تجارت و بزرگترین فرصت اقتصادی، مرزهای آبی است و تعاونی‌های سیستان و بلوچستان باید در این راستا وارد شده و اقتصاد دریا محور را از اولویت فعالیت‌های خود قرار دهند.