نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در گفتوگو با رسانه طلانیوز با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری با منطقه آزاد انزلی، این اقدام را گامی مهم در فعالسازی کریدور بینالمللی شمال ـ جنوب دانست.
وی اظهار داشت: اتصال بندر اقیانوسی چابهار به بندر انزلی در حاشیه دریای خزر، میتواند یک مسیر راهبردی و کارآمد میان جنوب و شمال ایران ایجاد کند؛ مسیری که ضمن پیوند دادن اقیانوس هند و دریای خزر، فرصتهای تازهای برای ایران در اتصال به روسیه، آذربایجان، چین و پاکستان فراهم خواهد آورد.
به گفته کارشناسان، این تفاهمنامه نهتنها زمینهساز رونق ترانزیت کالا میان جنوب آسیا و شمال اوراسیاست، بلکه میتواند نقش ایران را در معادلات تجاری جهانی پررنگتر کند.
چابهار بهعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، ظرفیت دسترسی مستقیم به آبهای آزاد را در اختیار دارد و انزلی نیز بهعنوان دروازه شمالی، امکان ورود به بازارهای روسیه و آسیای میانه را فراهم میسازد.
فعالسازی این مسیر علاوه بر توسعه مبادلات اقتصادی، فرصتهای تازهای برای سرمایهگذاری در حوزههای لجستیک، صنایع پشتیبان و حملونقل ایجاد میکند و میتواند به اشتغالزایی و رشد پایدار در جنوب شرق و شمال ایران بینجامد.
با این حال، کارشناسان تأکید میکنند تحقق کامل اهداف این تفاهمنامه مستلزم تکمیل زیرساختهای ریلی و جادهای، رفع موانع گمرکی و حقوقی و جذب سرمایهگذاری مشترک است. در صورت تحقق این شرایط، ایران خواهد توانست با تکیه بر موقعیت جغرافیایی ممتاز خود، به یکی از کانونهای اصلی ترانزیت کالا میان شرق و غرب جهان تبدیل شود.